logov5

Actualitat del centre

El Centre Mèdic Rambla Nova és el resultat del procés de definició de l’espai comú entre les necessitats dels metges i les dels seus pacients.

Què podem menjar abans de realitzar un entrenament o una competició d’esports de resistència?

Els esports continus de llarga durada o de resistència són tots aquells que per a l’obtenció d’energia dependran del metabolisme energètic oxidatiu (marató, triatló, ciclisme en ruta, natació en aigües obertes, rem). La intervenció dietètic-nutricional en aquests esportistes, a més d’optimitzar l’estat nutricional, maximitza els efectes de l’entrenament, afavoreix el rendiment esportiu, disminueix el risc de malalties i lesions.

Les necessitats d’energia i macronutrients, especialment d’hidrats de carboni (HC), han de ser coberts durant els períodes d’entrenament d’alta intensitat i/o de llarga duració, amb l’objectiu de:

  1. Disposar de nivells adequats de reserves de glucogen
  2. Mantenir la massa corporal
  3. Evitar la utilització de proteïnes per a l'obtenció d’energia

Ingestes inadequades d’energia poden produir pèrdues de massa muscular, disfunció menstrual, pèrdues de densitat òssia, augment del risc de patir fatiga, lesions i malalties, a més de perllongar els processos de recuperació.

Per tant, l’últim àpat previ a la pràctica esportiva s’hauria de realitzar entre 1 i 4 hores, deixant un període mínim d’1 hora de respòs digestiu perquè els aliments es digereixin i puguin ser font d’energia durant l’entrenament o la competició. El moment de la ingesta i la quantitat d’aliments està molt influenciada per la tolerància, la preferència de l’esportista i per les característiques de l’entrenament.

Aquest últim àpat es caracteritzarà pel seu contingut en HC amb índex glucèmic¹ moderat per tal de mantenir els nivells de glucèmia normals, evitant els pics màxims, i amb una menor resposta insulínica evitant que es desenvolupi hipoglucèmia. Els hidrats de carboni HC són principis immediats essencials en la nutrició per la seva importància com a combustible de la fibra muscular activa i del teixit nerviós, de manera que una de les principals causes de fatiga muscular i de la disminució del rendiment s'associa a la manca de disponibilitat de carbohidrats per l'obtenció d'energia. Si no hi ha una disponibilitat adequada de glucosa durant l'exercici, la intensitat d'aquest disminuirà, ja que l'energia provinent de l'oxidació dels lípids i/o de les proteïnes no genera tanta energia per unitat de temps com els HC. Tot i això, aquest àpat no ha de ser exclusiu en HC, també ha de contenir proteïnes de fàcil digestió, degut a l’increment de la degradació de proteïnes durant l’exercici, i ha de ser baix en greixos i fibra, per evitar molèsties, sensació de sacietat i flatulències. Ha de ser una menjada tova, de fàcil digestió i de moderada quantitat, amb poques espècies, s’han d’evitar els sucres simples i l’excés de greixos, limitar el consum d’alcohol i de cafeïna.

A més, ha de proveir suficient líquid per mantenir l’estat d’hidratació, ja que una bona hidratació és condició fonamental per optimitzar el rendiment de l’esportista. Es pot emprar la variació del pes corporal com a indicador d'una hidratació adequada. Es considera que un subjecte està correctament hidratat si el seu pes al matí en dejú és estable: varia menys de l'1% dia a dia. La deshidratació serà mínima amb una pèrdua de l'1 al 3% del pes corporal, moderada entre el 3 al 5%, i severa si és major al 5%. Es recomana ingerir entre 5-7 ml/kg de beguda esportiva durant les 4 hores anteriors a la prova, d’aquesta manera s’allarga el temps necessari abans d’haver d’efectuar la primera rehidratació. Tot i això, és millor comprovar la tolerància de cada esportista, ja que aquestes estratègies d’”hiperhidratació” poden ser contraproduents. És important assajar les diferents possibilitats de begudes que continguin glucosa o altres HC fora de la competició, en períodes d’entrenament.

¹L’índex glucèmic és la capacitat que tenen els aliments per a fer augmentar els nivells de glucosa a la sang. Aquest valor ens aporta informació sobre dos elements: quant augmenta la glucèmia i el temps que triga a fer-ho després d’ingerir un aliment.

Referències Bibliogràfiques


[1] Arasa M. Manual de Nutrición Deportiva. Barcelona: Paidotribo; 2005
[2] Australian Institute of Sport [actualitzat al 2014]. Disponible a: http://www.ausport.gov.au/ais/nutrition/supplements
[3] Barbany JR. Alimentación para el deporte y la salud. Barcelona: Paidotribo; 2012
[4] Cox GR, Snow RJ, Burke LM. Race-day carbohydrate intakes of elite triathletes contesting olympic-distance triathlon events. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2010; 20(4): 299-306
[5] González J, Villa JG. Nutrición y ayudas ergogénicas en el deporte. Madrid: Sintesis; 2001
[6] Izquierdo-Redín M. Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Medrid: Médica Paramericana; 2008
[7] Jeukendrup AE, Jentjens R, Moseley L. Nutritional Considerations in Triathlon. Sports Med. 2005; 35(2): 163-181
[8] Jeukendrup AE. Nutrition for endurance sports: Marathon, triathlon, and road cycling. J Sports Sci. 2011; 29: 91–99
[9] Olivos C, Cuevas A, Álvarez V, Jorquera C. Nutrición para el entrenamiento y la competición. Med Clin Condes. 2012; 23 (3): 253-261
[10] Riere-Riera J. Estrategia, tàctica y técnica Deportiva. Apunts. Educación física y deportes. 1995; 45-56
[11] Rodríguez VM, Urdampilleta A. Nutrición y dietètica para la actividad física y el deporte. La Coruña: Netbiblo; 2013
[12] Sosa PI, Jaenes JC, Godoy D. Oliver JF. Variables psicológicas en el deporte. Sevilla: Wanceulen; 2009
[13] Urdampilleta A, Martínez-Sanz JM. Fisiología del esfuerzo: análisis de los factores limitantes y propuesta práctica para la planificación nutricional para la maratón. EFDeportes.com. 2013; 186

Què estas buscant?

Demaneu Cita Online

Demaneu Cita Online

Avantatges de la citación Online

  • A qualsevol hora del dia
  • Sense esperes i molt fàcil
  • Tries l'hora que millor et va
  • Pots modificar-la si vols o cancel·lar-la
 

 

Centre Mèdic Rambla Nova

footer1

El projecte del centre es gesta l’any 2009 quan, partint de la idea original i en un procés d’anàlisi en què participen dos col·lectius, es defineixen tots els vessants del projecte, tècniques i perceptives, tenint en compte les visions del metge i el pacient del que ha de ser aquest espai de relació, on l’activitat mèdica ha d’assolir les màximes quotes de satisfacció.

Instal·lacions

footer2

Les 14 consultes es resolen en un únic espai, en alguns casos dividit per una mampara opaca de vidre que separa el propi despatx de la zona d’exploració. Cada consulta compta amb l’equipament apropiat per al diagnòstic o el tractament propis de les especialitats que allotja.

On estem

footer3
© Centre Mèdic Rambla Nova
Rambla Nova, 103 (Edifici Atlàntic)
CP 43001
Tarragona, España
 

Contactar amb nosaltres

footer4

Per telèfon

Tel. +34 977 25 00 00 |
Fax. +34 977 24 99 99. Per email
Contactar per formulari

Connecta amb nosaltres

if Twitter 191277if Facebook 191276if linkedin 437252if YouTube 191274flickrissue