Esteu aquí

Inici » Encara no saps què has de cuinar per Nadal?

Encara no saps què has de cuinar per Nadal?

Encara no saps què has de cuinar per Nadal?

Dijous, 22 Desembre 2011

Encara no saps què has de cuinar per Nadal?
Escull menús nadalencs més lleugers, que permetin gaudir del plaer dels sabors més intensos i exquisits, propis de receptes recuperades per ocasions especials, sense renunciar a mantenir una alimentació equilibrada i sana.

Escollir un àpat lleuger, com ho podem fer?

1. Si l’entrant conté molt de greix i calories, per exemple, aperitius, canapés, salses per condimentar el marisc, algun fregit, escollir de segon mes lleuger: un marisc fet a la planxa, o una carn poc greixosa (Gall d’indi o pollastre farcit, acompanyat de verduretes però fetes de manera original: planxa, tipus crudité (verdures tallades molt finament i fregides).
2. Si el segon plat és més condimentat, carn o peix amb salses, començar l’àpat amb un plat més lleuger (sopa de peix, cremes, amanides originals amb diferents enciams i fruits secs, carpaccios, etc.).

Exemples d’aperitius lleugers

• Torradetes amb escalivada.
• Marisc al vapor o planxa: musclos, escopinyes, ostres, gambes.
• Daus de pinya en pernil.
• Espàrrecs blancs amb maionesa light.
• Torradetes de salmó fumat.
• Pop a la gallega.

Exemples de primers plats lleugers

• Amanida d’espinacs frescos
Espinacs, xampinyons, tomàquet cherry i ceba a la planxa amb formatge fresc, nous i tot amanit amb oli d’oliva i salsa de soja.

• Broquetes variades
De pinya i pernil dolç, de formatge fresc a daus i tomàquet cherry.

• Crema de carabassa i moniato
Carabassa i ceba tallada a dauets o tires molt fines, saltejat amb poc oli i després afegir aigua fins que quedi cuit. Triturar-ho tot i afegir una mica de llet desnatada. Es pot afegir una mica de moniato primer fet al forn.

• Musclos al vapor
Musclos, tomàquet natural picat i all.

• Carpaccio de salmó
Salmó, pebre negre, oli d’oliva.

• Còctel de gambes
Enciam, surimi, gambes pelades i pinya natural amanit amb salsa vinagreta.

Vichyssoise
Crema de porros amb patata i ceba. Es recomana afegir llet desnatada o formatge desnatat per espessir la crema.

Exemples de segons plats lleugers

• Mariscada de peix
Llamàntol, gambes, escamarlans, ostres… cuinat al vapor o a la planxa i moderar l’addició de salses i condiments. Es lliure el consum de pebre i llimona.

• Llom al forn amb puré de poma
Llom al forn amb ceba, carbassó, pastanaga, acompanyat de puré de poma feta al microones o forn.

• Orada a la sal
Cobrir l’orada amb sal grossa (especial per coure a la sal) i deixar-ho al forn. Quan la sal comença a trencar-se vol dir que ja està cuit i s’ha de retirar del forn.

• Broquetes de sèpia
Sèpia, ceba i xampinyons a la planxa.

• Rodó de vedella amb bolets
El plat s’ha de cuinar seguint la recepta tradicional però es recomana disminuir la quantitat de greix (oli) a l’hora de rostir. Si cal es pot afegir aigua o brou vegetal perquè no s’enganxi la vedella tot i que es recomana utilitzar cassoles antiadherents.

• Cuetes de rap amb gambes i cloïsses
Sofregir amb molt poc oli la ceba i el tomàquet i cuinar el plat amb un suquet de peix.

• Braons de xai al forn amb verdures
Es recomana no afegir oli perquè amb el mateix greix del xai ja es cou. Les verdures poden ser variades i s’aconsella fer una capa de tomàquet triturat natural perquè no s’enganxi. Afegir brou vegetal per ajudar a la cocció enlloc d’oli.

Exemples de postres lleugers

• Mil fulles de pinya natural
Pinya natural tallada molt fina (afegir edulcorant si es prefereix dolç).

• Maduixes amb suc de taronja
Un bol (150gr) de maduixes amb suc de taronja natural.

• Broqueta de fruita fresca amb salsa de iogurt
Maduixa, poma i plàtan amb iogurt desnatat natural edulcorat.

• Formatge fresc amb melmelada de fruites light
Per exemple: Hero diet, Helios sense sucre

• Mousse de peres
Peres pelades i bullides, batudes amb edulcorant i amb clara d’ou a punt de neu i cuites al forn durant 25-30 minuts.

Recorda…

… no deixar de banda les petites ocasions per a realitzar una activitat física moderada, per exemple, caminar per les botiguetes nadalenques; després dels àpats importants, anar a fer un passeig, anar a ballar o aprofitar si tens algun dia de vacances per a anar a caminar per la muntanya!.

… intentar compensar els àpats nadalencs, escollint menjars molt més lleugers en la resta dels àpats!

 

La web de Centre Mèdic Rambla Nova té un caràcter divulgatiu i en cap cas substitueix la relació metge-pacient. Davant de qualsevol dubte, consulti amb el seu metge.